Artikelen & Interviews

Food & Beverage trends voor 2016 – part 1

Er is weer een nieuw jaar aangebroken. Een nieuw jaar vol met nieuwe ontwikkelingen en trends in de Food & Beverage...

januari 27, 2016

Er is weer een nieuw jaar aangebroken. Een nieuw jaar vol met nieuwe ontwikkelingen en trends in de Food & Beverage industrie. Wij vertellen je graag over onze favoriete trends voor 2016.

Storytelling

Al voordat de mens leerde lezen en schrijven werden er verhalen verteld. Deze verhalen waren belangrijk voor het doorgeven van informatie van generatie naar generatie. Elke cultuur in de geschiedenis is afhankelijk geweest van storytelling. Verhalen informeren, amuseren en bevorderen de fantasie. Restaurants maken steeds meer gebruik van storytelling en koppelen zowel personages als verhalen aan hun concepten. Op deze manier kunnen restaurants hun gasten geïnteresseerd maken in het verhaal achter het product en hun concept.

Werken met beelden is verreweg het sterkste medium om te communiceren, zowel face-to-face als op internet. Mensen verwerken beelden 60.000 keer sneller dan tekst. De kans is dus ook groter dat een concept gepresenteerd in beelden, sneller wordt herinnerd dan wanneer het concept verbaal of in tekst wordt gepresenteerd. Maar beelden alleen kunnen mensen niet triggeren tot een actie. Hiervoor het je storytelling nodig.

 

Het is dus goed om storytelling te koppelen aan beeld. Dit kunnen illustraties of foto’s zijn, maar ook bewegend beeld. Daarnaast kunnen ook verschillende media en tekst worden gekoppeld tot interactieve storytelling, waar mensen op hun eigen tempo en volgorde doorheen kunnen bladeren. Maar ook virtual reality en projectie zijn een vorm van storytelling in je restaurant en kunnen letterlijk en figuurlijk een extra dimensie aan het concept geven.

Mexicaanse keuken

Mexican street food is in Verenigde Staten en Londen al jarenlang een groot succes. Het succes van deze concepten zit hem voornamelijk in de toegankelijkheid van het product en het volume. De Mexicaanse keuken serveert grote porties voor een goede prijs. De gerechten zijn handzaam en daardoor ook makkelijk voor een lunch on the go.

Met de wereldwijde shift naar de behoefte aan snelheid, versheid en value for money is de Mexicaanse keuken een goede invulling. Hoewel in Nederland soms nog de perceptie heerst dat Mexicaans vet en ongezond is, is het juist het tegenovergestelde. Er wordt gewerkt met verse ingrediënten en specerijen en de verschillende smaken worden gecombineerd tot een kleurrijk geheel. Daarnaast is de Mexicaanse keuken een van de grootst groeiende etnische keukens.

 

Voorbeelden van Mexicaanse fast good food concepten zijn Wahaca, Chipotle, Chilango en Qdoba. Ook in Amsterdam zie je de verse en smaakvolle Mexicaanse keuken steeds meer verschijnen. Een voorbeeld van een Mexicaans concept in Amsterdam is Salsa Shop.

Horeca is Hip

Horeca is de laatste jaren snel geëvalueerd; de opkomst van nieuwe service formats, het inspelen op de steeds sneller veranderende behoeften van de gast en de sociale rol en aantrekkingskracht die het heeft wanneer gecombineerd met andere branches.

Branches zoals retail, vastgoed, leisure en de gezondheidszorg zien steeds meer in dat horeca een belangrijke rol kan spelen in onder andere het creëren van aantrekkingskracht, sociale verantwoordelijkheid en natuurlijk ook vaak, meer omzet. Vaak gebeurt dit in de vorm van blurring, een pop-up concept of een event.

Tea pairing

We kennen allemaal het principe van wine pairing en ondertussen ook beer pairing en cocktail pairing. Maar een relatief nieuwe trend van food en drink pairing is tea pairing. Het idee achter het combineren van thee met gerechten is dat de thee de smaak van het gerecht versterkt en vice versa. Het is een trend welke voornamelijk in het westen in opkomst is, aangezien het drinken van thee in oosterse landen vaak een religieuze of politieke betekenis heeft. Het voordeel van tea pairing in vergelijking met wine pairing en beer pairing, is dat men dit op elk moment van de dag kan doen. Tea sommeliers kunnen je helpen bij het maken van je juiste keuze afhankelijk van het moment van de dag en het gerecht dat je eet.

 

Er zijn natuurlijk nog veel meer Food & Beverage trends voor 2016. Volgende week lichten de overige teamleden van Conceptional hun favoriete trend voor 2016 toe. Stay tuned!

 

Bij de ontwikkeling van nieuwe horeca concepten houdt Conceptional rekening met de laatste trends en ontwikkelingen in de foodservicemarkt.

 

Heeft u vragen naar aanleiding van deze blog of bent u geïnteresseerd in de 
projecten van Conceptional B.V. neem dan gerust contact op.

Nieuwsgierig wat we voor u kunnen betekenen?

NEEM CONTACT OP