15/03/2018 Blog van Conceptional

Juicy Journal Hotellerie

De hotellerie heeft al jaren te maken met hoge concurrentie op haar core producten: overnachtingen. Zo gebeurt er veel aan de aanbodkant van de hotelmarkt. Door de aantrekkende economie en de blijvende groei van toeristen kent deze branche een veranderende omgeving. Zo is Airbnb al enkele jaren een wereldleider als “hotelketen” zonder enige hotelkamer in bezit te hebben.

 

Ieder bedrijf beweert dat ze de hoogste kwaliteit leveren tegen een zo laag mogelijke prijs, met natuurlijk de beste service. Om deze reden wordt het steeds belangrijker om een krachtig concept neer te zetten. De consument is momenteel steeds meer op zoek naar een onderscheidend vermogen en exclusiviteit. Met andere woorden; een concept dat de specifieke behoeften invult.

 

Kan Food & Beverage deze onderscheidende factor zijn? Naar onze mening wel! Door het toevoegen van een kwalitatief hoogwaardige en customised Food & Beverage concept kan een hotel zich zowel onderscheiden van de hotelconcurrentie als een nieuwe markt aanspreken.

All happiness depends on a leisurely breakfast – John Gunther


De belangrijkste maaltijd van de dag

De consument is steeds meer op zoek naar gemak, ook in hotels. Over het algemeen ligt de focus op het gebied van Food & Beverage in een hotel op het ontbijt. Een ontbijt wat bekend staat als in verhouding hoog geprijsd, niet van gewenste kwaliteit en traditioneel. Hierdoor ontbijten gasten liever in de nabije omgeving bij bijvoorbeeld Starbucks, Panera Bread of andere Bakery Cafe’s. Aloft Hotels speelt met hun nieuwe Re:Fuel Aloft Food & Beverage program in op de behoefte van de gast aan snelheid en kwaliteit. Bij dit eigentijdse grab & go concept bieden ze dertien verschillende breakfast pots. Van zoet tot hartig, er is voor ieder wat wils en perfect voor een ontbijt on the go.

 

Understand

De meeste Aloft hotels hebben geen full-service restaurant. Met het grab & go concept Re:fuel kunnen ze hun gasten toch een passend onbijt, maaltijd of snack aanbieden. De grab & go biedt 24/7 verschillende snacks en bites aan, waaronder salades, sandwiches en snacks. Zo kunnen gasten op ieder gewenst moment van de dag genieten van een passend Food & Beverage aanbod. Met de breakfast pots spelen ze in op de veranderende behoeften van hotelgasten; kwalitatief goede ingrediënten, customizable naar hun eigen smaak en eten on-the-go.

 

Surprise

De breakfast pots creëren een volledig nieuwe manier van ontbijten in hotels. Van buffet en served breakfast naar een on-the-go onbijt. De dertien verschillende pots zijn ontwikkeld in samenwerking met een lokale chef en bevatten on-trend ingrediënten met een twist op de meest geliefde ontbijt items, zoals vers gepocheerde eieren, avocado en quinoa, evenals zoete varianten zoals lemon ricotta pancakes.

Good and healthy food

Ook het aanbod van gezond eten & drinken speelt een steeds belangrijkere rol in het Food & Beverage aanbod in hotels. Restaurant Alibi in het Ovolo Woolloomoolo hotel in Sydney speelt in op deze trend als eerste Australische hotel-restaurant met een 100% plantaardig menu, ontwikkeld in samenwerking met plant-based chef Matthew Kenney. Niet alleen bij het restaurant Alibi kun je genieten van plant-based menu, ook bij het ontbijt- en roomservice aanbod ligt de focus op plant-based gerechten.

 

Understand

Alibi wordt gepresenteerd als de perfecte hideout. Een destination bar & kitchen welke alle excuses biedt om te ontsnappen uit je dagelijkse leven en jezelf te verwennen en guilt-free eten en drinken. Het positioneren van een restaurant binnen een hotel als een destination maakt ook dat het toegankelijker wordt voor gasten die niet in het hotel verblijven; het restaurant is standalone gepostioneerd. Het restaurant bevindt zich dan ook op de begane grond, zodat het goed zichtbaar is vanaf de straatkant.

 

Surprise

Het restaurant speelt in op de trend gezondheid in combinatie met indulge. Chef Matthew Kenney laat zien dat je ook kan genieten van een lekkere maaltijd op een gezonde manier. Ondanks de beperking in het productgebruik zien de gerechten er spectaculair en kleurrijk uit. Het food aanbod wordt aangevuld met een zeer uitgebreid en speciaal aanbod aan cocktails.

 

Conceptional heeft afgelopen jaar ook zeker niet stil gezeten in de hotellerie. In december vorig jaar opende het herontwikkelde Café Americain van het Hampshire American Hotel in Amsterdam. Lees hier meer over Café Americain. 

 

Wilt u meer informatie ontvangen over Food & Beverage concepten in de hotellerie? Neem dan contact met ons op!