23/12/2019 Juicy Journal

Thank you 2019, Ready for you 2020!

Kerst is de tijd van het jaar waarop we samen met onze geliefden onvergetelijke momenten creëren, waarbij eten altijd de verbindende factor is. Bij Conceptional creëren we die momenten elke dag van het jaar. Of we nu een nieuw F&B concept ontwikkelen of een F&B destination vormgeven.

 

Terugkijkend op 2019 zegt onze founder en CEO Reoewein Niesten: “Dit jaar was voor ons de opstap naar internationalisering, met name in de Aziatische markt zien wij geweldige kansen om onze diensten verder te ontwikkelen. Ik geloof dat ons vermogen om aan te passen en continue te willen verbeteren ons sterk maakt als bedrijf. Omdat de wereld van eten en drinken extreem snel verandert, moeten wij als foodservice consultants instaat zijn hierop in te spelen.

 

Elk project bracht ons naar een andere plek, waarbij we onze ogen open hielden voor interessante trends en andere eetgewoontes en -culturen. Onze 3 domeinen van expertise: F&B concept ontwikkeling, F&B placemaking en F&B performance and growth, hebben ervoor gezorgd dat wij internationaal waardevolle services konden bieden. Wij zijn nu klaar voor nieuwe uitdagingen.

 

We willen graag van deze gelegenheid gebruik maken om onze partners en klanten te bedanken. Bedankt voor jullie vertrouwen en samenwerking. Aangezien het nieuwe jaar bijna is aangebroken, willen we dit nieuwe decennium openen met een aantal inzichten in een zeer dynamisch en veranderende tak van ons bedrijf: F&B placemaking.

Landen waar Conceptional heeft gewerkt.

 

Wat is de toekomst van F&B placemaking?

Door de opkomst van online shopping is er een daling te zien in de sales en bezoekersaantallen in fysieke winkels. Een extra reden waarom ‘placemaking’, oftewel de kunst om van een space een place te maken door middel van sociale hubs, steeds belangrijker is geworden. Traditionele winkelcentra, zoals ze tientallen jaren zijn ontwikkeld, worden nu opnieuw uitgevonden. Ze worden omgevormd tot mixed-use development projecten waarbij retail, leisure, Food & Beverage, woonruimtes en kantoren worden gecombineerd tot een holistic experience. Er zijn grote veranderingen in de consumentenbehoefte zichtbaar, waarbij beleving een belangrijke rol speelt. Landlords streven naar het ontwikkelen van een Destination, waarbij retail niet langer de enige reden is voor bezoekers. Doing good is not good enough anymore. Om relevant te blijven moeten bedrijven de perceptie van een succesvol placemaking project heroverwegen. Bij Conceptional zien we enkele belangrijke veranderingen in F&B placemaking:

 

5 TOP CHANGES

01

Financiële modellen &
relatie tussen landlords/operators 

Het vastgoedmodel rondom placemaking verandert van vaste huurprijzen naar een ‘variabele concessieomgeving’ dat zorgt voor meer flexibiliteit voor landlords en operators. In deze nieuwe configuratie is de relatie tussen landlords en operators gericht op samenwerking naar de toekomst toe. Het gaat niet alleen over de GLA, maar ook over het definiëren van de juiste mix van F&B concepten, de juiste positionering en prijzen om een ​​samenhangend aanbod te creëren. Tevens moet er goed worden nagedacht over de verschillende behoefte van de diverse doelgroepen op één locatie. Food & Beverage is de drijvende factor om deze unieke mix vorm te geven. We hierin een verschuiving, waarbij in het huidige model operators profiteerde van een grotere onderhandelingsmacht, aangezien landlords de concepten van de operators nodig hadden om hun concurrentievoordeel en onderscheidenheid te waarborgen. Tegenwoordig heroverwegen landlords meer dan ooit hun eigen identiteit. Ze willen een unieke locatie ontwikkelen dat hun eigendom wordt en geïntegreerd is met de omgeving. Het hebben van een sterke visie is een voorwaarde voor zo’n succesvolle ontwikkeling. Tevens ontwikkelen landlords steeds vaker hun eigen F&B concepten, zodat ze hun visie nog verder kunnen vormgeven.

 

02

Welzijn

De gedachte achter een mixed-use development project is dat het een positieve bijdrage levert aan de omgeving en daarnaast de bezoekers toelaat om te ontspannen en ontzorgen. Om deze redenen zijn green spaces binnen deze projecten steeds belangrijker geworden. De ontwikkelingen van plaatsen als Aventura ParkSquare worden beschreven als ‘een stad in een stad’ met woonruimtes, kantoren, restaurants en sportclubs. De focus van dit soort ontwikkelingen is op het bouwen een community waarbij het welzijn van de bewoners en bezoekers wordt verbeterd.

Aventura Parksquare – Florida 

 

03

Technologie

De integratie van technologie heeft de wereld van de retail veranderd met verbeterde bezoekerservaringen, zoals in Yoho Mall in Hong Kong, waarbij bezoekers via de app van het winkelcentrum in de rij kunnen staan ​​voor hun favoriete restaurants. Dit soort technologie maakt de ervaring niet alleen aangenamer voor klanten, maar verhoogt ook de dwell time in winkels. De customer journey is zowel fysiek als virtueel geïntegreerd: voor, tijdens en na het bezoek.

 

Daarnaast moeten landlords zich ervan bewust zijn dat F&B operators kunnen connecten met een relevante, externe doelgroep in de omgeving door middel van online delivery services. Langere openingstijden van de F&B locaties zorgen voor additionele inkomstenstromen voor zowel landlords als operators.

 

Tevens maakt technologie het mogelijk om bij de ontwikkeling van nieuwe placemaking projecten, heat maps te gebruiken om zo bezoekersstromen gedurende de dag over de ruimtes te managen. Op basis hiervan kunnen ruimtes zo worden ontwikkeld dat ze perfect inspelen op de behoefte van de consument, waardoor er unieke, impactvolle destinations gecreëerd kunnen worden.

 

04

Offline communities 

Door de combinatie van leisure, retail, well-being, Food & Beverage, woonruimtes en kantoren in één locatie te ontwikkelen, ontstaan er communities die de ervaring van bewoners en gebruikers op een significante manier verbeteren. Een geweldig voorbeeld hiervan is The House of Vans in Londen, waar kunst, muziek, straatcultuur, mode en horeca allemaal samenkomen om een ​​unieke ervaring te creëren waar bezoekers spontaan samen kunnen komen op een plek waar voorheen alleen winkels waren.

The House of Vans – Londen

 

05

Vertical retail

Naarmate de huurprijzen in steden stijgen, beginnen meer plaatsen zich verticaal te ontwikkelen, gebruikmakend van de hoogten die metropolen bieden. Om de ruimte te maximaliseren, zijn daken volledig geïntegreerd in de ontwikkeling van gebouwen.

Een voorbeeld van dit fenomeen is het urban farming rooftops project in de Parijse wijk Marais, dat bij de opening in 2020 de grootste urban farm van Europa wordt. Een ander voorbeeld is het ambitieuze skipiste-project van BIG bovenop het Amager Resource Centre in Kopenhagen, dat een geheel nieuwe visie op placemaking opende.

Amager Resource Centre – Kopenhagen

 

Wat is de rol van Food & Beverage in deze nieuwe samenstelling?

Het is tegenwoordig erg belangrijk voor landlords om de juiste F&B mix en visie te ontwikkelen. In Europa is de hoeveel ruimte dat gereserveerd is voor F&B gegroeid van 5% één decennium geleden tot 10-15% op dit moment en zal naar verwachting 20% ​​bereiken in sommige markten tegen 2025. In Azië, door hun sterke street food cultuur, is dit zelfs 30%. Het is geen toeval dat we deze trend zien aangezien een hoger aantal bezoekers, langere verblijftijden, hogere bestedingen en omzetgroei allemaal positieve effecten zijn die gepaard gaan met de ontwikkeling van foodservice binnen retail. De kracht van een passend aanbod van Food & Beverage kan van een space een place maken. Daarnaast is de groei in het online ordering en delivery segment een mogelijkheid voor landlords om de winstgevendheid van winkels te optimaliseren.

 

Om een ​​succesvolle ‘Destination’ te creëren, zijn authenticiteit en uniekheid belangrijk bij het kiezen van de F&B operators. De juist F&B concepten zullen er voor zorgen dat bezoekers bereid zijn om naar de destination te gaan. Het succes van food halls in Europa is hier een voorbeeld van. Landlords moeten strategisch nadenken over hoe het aanbod van Food & Beverage kan bijdragen aan het creëren van een aantrekkelijke locatie waar mensen willen blijven en terug willen komen.

 

Conceptional is specialist in het creëren van impact via Food & Beverage. Wij beschouwen placemaking als een holistic proces waarbij er over elk aspect zorgvuldig wordt nagedacht. Onze focus ligt op het creëren van de juiste mix van F&B concepten, units en m2 en vervolgens met vernieuwende F&B concepten een destination te vormen. Hierbij is het essentieel dat de unieke propositie van elk F&B concept samenkomen tot een sterke F&B visie en strategie om ​​concurrentievoordeel te behouden en het unieke karakter van de plek te versterken.

 

Ons team heeft enkele belangrijke trends gespot die de nabije toekomst van Food & Beverage zullen bepalen, waaronder: storytelling, plantaardig/veganistisch, indulge concepten met iconisering, data-driven concepten, themarestaurants, transparantie, de opkomst van jonge creatieve chefs, newtro en extremelisatie. In de volgende juicy journal zullen we deze trends verder toelichten en inzichten geven hoe ze invloed hebben op de manier waarop we consumeren.

 

Door al deze veranderingen vragen we ons af:  is winkelcentrum nog steeds de juiste benaming voor die locaties waar we naartoe gaan om te socializen, werken, consumeren, vermaken en zoveel meer? Hebben we het nog steeds over consumenten, of hebben we het over bezoekers, burgers? Eén ding is zeker, de wereld van F&B Placemaking verandert en we zitten op de eerste rij.

 

In de volgende editie van de Juicy Journal zullen we ons concentreren op het succesvol laten groeien van concepten en brands. Welke trends Conceptional hierin ziet. Ondertussen wensen wij u een fijne feestdagen met familie, vrienden en geliefden. Mocht u contact met ons willen opnemen kan dit met Reoewein Niesten via niesten@conceptional.nl

   

Nieuwsgierig wat we voor jou kunnen betekenen?