11/10/2019 Blog van Conceptional

Food & Fun

Eat & get Entertained:

De restaurantcultuur is de laatste jaren sterk veranderd. Waar het vroeger om de kwaliteit van het eten ging en de menukaart leading was, is het nu vooral de ervaring & beleving waar de consumenten op af komen: “the entertainment”. Kwaliteit speelt nog steeds een grote rol, men wil lekker eten met een goede service, maar dit alleen is niet meer genoeg. In het restaurant draait het momenteel vooral om de combinatie van food & entertainment in zijn totaliteit.
De consument wil lekker eten in een fijne omgeving met vrienden of familie waar ze ontzorgd & vermaakt worden en heel even aan het drukke hectische leven ontsnappen.
Van die combinatie food & entertainment is het Eatertainment ontstaan. Het woord Eatertainment heeft in principe geen uitleg nodig: We Eat when we get Entertained! Het vermaak tijdens het dineren geeft de extra dimensie aan een avondje uit waar ze naar op zoek zijn. Het zijn vooral de millenials die Eatertainment kunnen waarderen, maar geef ze een zetje en ook de andere generaties gaan ervoor.

 

Waar begon het fenomeen Eatertainment?

Het Eatertainment komt oorspronkelijk uit Japan. Hier combineren ze al sinds jaar en dag food met games. Waar ze In Japan vooral gericht zijn op de technologische games, zoals in speelhallen, zijn ze in Europa meer gecharmeerd en gericht op de klassieke games. Het skate café in Amsterdam is hier een goed voorbeeld van. Ze hebben hier een plek gecreëerd om even op te gaan in de wereld van skaters en om uit te rusten bieden zij heerlijke gerechten in een ontspannen aangename sfeer. Of Mooie Boules, waar ze het franse Jue de boule combineren met gezelligheid en food! In Londen kan je  in Ball Pit Bar het kind in jou weer de vrijheid geven door heerlijk rond te springen in de ballenbak. In Nederland zijn ze ook niet vies van de Tech games, kijk maar naar de TonTon club. Altijd druk bezocht en al op 3 unieke locaties in Amsterdam te vinden.

 

De wens van de consument is veranderd

De consument wil tegenwoordig meer dan alleen eten. Ze willen nieuwe producten & gerechten proeven en ontdekken terwijl ze de beleving van herkomst of de smaak sensatie ervan ervaren. Dat gezondheid, versheid van producten en nieuwe smaken ontdekken op dit moment hoog in het vaandel staat, is over het algemeen wel bekend. Ze zijn nu meer op zoek naar iets unieks, iets extra’s. Dat extra’s zit hem in het  entertainment van de spellen, de zingende bediening of een life band, maar het zit hem ook in een prachtig interieur, mooie gerechten of live cooking. Conceptional vindt dat deze ervaringen en indrukken ook onderdeel zijn van Eatertainment.

 

Eatertainment is niets nieuws.

Eatertainment bestaat al jaren. Waarom is het dan zo’n happening de laatste tijd? Conceptional heeft het  Eatertainment een breder begrip gegeven door niet alleen de toevoeging van de fysieke spellen als onderdeel te zien, maar ook food presentation experience, food senses experience, design experience & service experience en geeft het daarmee een meer zichtbare en voorkomende naam. Ook bij Conceptional vinden wij het toevoegen van de Eatertainment aan je restaurant in welke vorm dan ook, een toevoeging, mits uiteraard goed doordacht en uitgewerkt. Waar wij voor attractieparken werken en vaak bij nieuwe concepten rekening houden met combinatie van de locatie, attracties en de wens van de consument & klant is ook bij deze locaties het Eatertainment niet meer weg te denken. Denk hierbij aan het thema van het interieur, het eten en het vermaak voor jong & oud.

 

Interessant voor ondernemer én de gast.

Als restaurantondernemer heb je vaak als doel, omzet genereren door een plek te creëren voor je gasten waar deze graag willen zijn en blijven. Als gast wil je graag naar een plek waar je je prettig voelt en lekker kan blijven, zonder dat je weg moet. Met het Eatertainment zorg je voor tevredenheid bij beide partijen. Door de blurring van entertainment en eten, zullen gasten een langere verblijfstijd hebben en creëert de ondernemer een hogere transactiewaarde. Zo is er een gelukkige gast en een tevreden ondernemer. Een gewenste combinatie dus!

 

 We Eat, we get entertained & we are having fun: Eatertainment.

 

De verschillende experiences in Eatertainment:
Eatertainment is er in allerlei verschillende vormen en maten. Naast de klassieke vorm, het toevoegen van spellen in het restaurant, heb je ook andere vormen van vermaak en verrassingseffecten die een  restaurant tot een “place to be” maken. Ga het ontdekken en laat je zintuigen op z’n beloop in:


Food presentation experience –
Brunch & Cake – Barcelona

Bij Brunch & Cake geniet je van de perfecte combinatie tussen zoet & hartig, gezond & guilty pleasures. De opmaak van de gerechten en de ambiance in de lunchroom zorgen ervoor dat de gasten genieten van de perfecte brunch in Barcelona! Een leuke plek om je vijf zintuigen te laten verleiden en op ontdekkingsreis te gaan!

 

Andere concepten met een spetterende “food presentation experience”:

Alinea– Chicago

Ultraviolet– Shanghai

 

Food senses experience – Senses – Amsterdam

Chef Lars Bertelsen is gespecialiseerd in onconventionele gerechten in het culinaire vakmanschap. Elk gerecht  bestaat uit onverwachte combinaties en elementen. De gerechten zijn gemaakt van dagelijks verse en waar mogelijk, duurzame ingrediënten die de smaakpupillen op hol laten slaan.

 

Andere concepten met een overdonderende “food senses experience”:

Restaurant Sinne– Amsterdam

Grotta Palezzese – Puglia

 

Design experience – Restaurant Thomas – Eindhoven

Door het unieke interieur van Restaurant Thomas, die zij als huiskamer hebben geïnterpreteerd, bekijkt de gast alles even letterlijk door een roze bril. Kijk je ogen uit in deze roze ambiance met prachtige muurschilderingen en geniet van de de lekkerste koffies, de befaamde cocktails en de mooiste wijnen gecombineerd met heerlijke gerechten.

 

Andere concepten met een waanzinnig “design experience”:

Restaurant Bodon– Amsterdam

Sketch– Londen

 

Service experience – Pharmacia – Lissabon

Restaurant Pharmacia is gevestigd in een voormalig ziekenhuis. De naam en ook het interieur is met het ziekenhuis verbonden en volledig gewijd aan de apotheken van vroeger. Denk hierbij aan de wijnkoelers die gemaakt zijn van oude maatbekers, de glazen die oude apothekerskasten staan en de rekening die in een medicijndoosje wordt gebracht. Je kijkt je ogen uit in deze unieke lunchroom en ervaart het ziekenhuis op een hele andere en bijzondere manier.

 

Andere concepten met een geweldige “service experience”:

Dinner in Motion – Eindhoven

Dinner in The Sky– Worldwide

Nieuwsgierig wat we voor jou kunnen betekenen?