05/02/2019 Blog van Conceptional

Van signalen naar betekenis

Veel mensen associëren de term ‘trend’ met concrete waarnemingen. Bijvoorbeeld een fashion stijl, een nieuw product of een technische gadget. Iedereen heeft zijn eigen interpretatie van trends. Maar wat zijn trends nou eigenlijk en waarom is trendonderzoek zo belangrijk? Wij als Conceptional willen hier graag duidelijkheid in scheppen! In dit artikel leggen we uit hoe wij trends zien, bekijken en gebruiken tijdens ons conceptproces.

Een trend is een veranderingsproces, het is de richting waarin een fenomeen zich ontwikkelt. Het fenomeen heeft een grote invloed op de culturele, sociale of zakelijke omgeving waarin het zich ontwikkelt. Door trends te herkennen, kunnen we anticiperen op wat nieuw en opkomend is in de wereld. Dit zorgt ervoor dat wij de mogelijkheid hebben om onderliggende waarden en normen van de consument te ontdekken. Door hier bewust van te zijn kunnen we inspelen op deze behoeften door ze te integreren in de concepten van de toekomst. Trendonderzoek is bij Conceptional dus een cruciaal element voor het vormgeven van het nieuwe concept.

Trends provide a direction and from this direction you should start doing things.

Tim Schuurman, Partner at DesignThinkers Group

Trendmap

Bij Conceptional werken we met de door onszelf ontwikkelde trendmap model. In dit model zijn de trends verdeeld in drie verschillende niveaus. Het eerste trendniveau zijn de ‘product trends’. Deze trends tonen tastbare ontwikkelingen, zoals nieuwe producten en/of diensten. Product trends duren gemiddeld 1 tot 5 jaar, vervolgens waait de trend over óf heeft zich doorontwikkeld tot een ‘consumer trends’. Consumer trends, het tweede trendniveau, geeft vorm aan veranderende waarden en behoeften van de consument en duren ongeveer 5 tot 15 jaar. Een voorbeeld van een consumer trend is ‘convenience’, want het leven gaat steeds sneller door alle technologische ontwikkelingen. De consument heeft het gevoel dat er meer moet gebeuren in minder tijd. Gemak kan hiervoor dé oplossing zijn en is daarom steeds belangrijker voor hen. In het derde trendniveau, bevinden zich de ‘global trends’, ook wel maatschappelijke trends genoemd en kunnen 15 tot 30 jaar aanhouden óf zelfs nog langer. Deze trends beïnvloeden veel verschillende aspecten binnen de samenleving en zijn groot en complex. Het zijn trends als duurzaamheid en technologisering.

Trend clustering

Bij Conceptional start trendonderzoek bij het spotten van signalen. Dit kunnen nieuwe producten, diensten of ideeën zijn. Deze signalen worden opgeslagen in de Conceptional database. Op basis van deze geselecteerde signalen wordt gekeken naar overeenkomsten. Vervolgens kijken we welke signalen dezelfde onderliggende waarden en behoeften vertonen. Dit proces noemen we clusteren, het is een techniek van observeren, combineren, identificeren, discussiëren en verwijderen. Tijdens dit proces gaan we van signalen naar betekenis. Het doel van clusteren is het vinden van relaties tussen signalen die wijzen op een verandering in de vraag van de consument. Want… meerdere signalen met dezelfde achterliggende waarden en behoeften kunnen het begin vormen van een nieuwe trend.

In trend research you don’t know upfront what you are looking for. You need to dive in with an open mind and start exploring.

Kelly McKnight, Head of Culture and Trends at Join the Dots

Trendresearch als ingrediënt voor conceptontwikkeling

Goed trendonderzoek is cruciaal voor het vormgeven van het conceptproces. Voor dit proces staan de consumer trends centraal (tweede trendniveau). De waarden en behoeften achter consumer trends vormen de basis voor de ontwikkeling van concepten. Door de nadruk te leggen op de consumer trends, creëert het conceptproces kansen om producten en diensten te ontwikkelen die verschillend kunnen zijn qua vorm en ontwerp, maar die op dezelfde waarden en behoeften zijn gebaseerd.

Echter, moet je als ondernemer in gedachte houden dat je niet alleen voor trendy moet gaan, maar vooral moet gaan voor het ‘on trend’ zijn. Het gevaar bestaat namelijk dat de doelgroep het concept niet begrijpt, wat gevolgen heeft voor de duurzaamheid van het concept.

Conceptional ontwikkelt, optimaliseert en begeleidt F&B-concepten en gebieden van analyse tot en met implementatie, dit doen we zowel met ‘het hoofd’ als met ‘het hart’. Wij zijn constant opzoek naar nieuwe, innovatieve signalen. Aangezien 2019 net van start is gegaan, willen wij graag terugblikken op signalen die indruk op ons hebben gemaakt. Hieronder hebben we er alvast eentje uitgelicht, Spyce in Boston. 

Spyce – “Culinary excellence, elevated by technology”

Spyce is een fast-casual restaurant in Boston. De gerechten die geserveerd worden zijn bereid door robots. De hele ervaring bij Spyce is gebaseerd op interactie met technologie en kwalitatief eten.

technologization – convenience – feasy needs

Understand factor:

De robot keuken van Spyce maakt je gerecht klaar in drie minuten of zelfs nog minder. Je bestelt bij een elektronische kiosk, waar je kunt kiezen uit een vegetarische, veganistische en gluten-vrije bowls. Er zijn 7 opties om de bowl helemaal zelf samen te stellen. Op een scherm wordt de bestelling weergegeven, terwijl de robotkeuken het gerecht bereidt. De woks worden verwarmd met inductie en temperatuurregeling zorgt voor een perfecte bereiding van elke maaltijd. De bedenkers van Spyce zijn geïnspireerd door hun ervaringen als studenten. Het gerecht moet lekker, gezond en betaalbaar zijn. Voor een bowl betaal je slechts $7,50.

 

Surprise factor:

De bedenkers van Spyce wisten dat ze een aantal culinaire hoogstandjes nodig hadden om dit restaurantconcept echt tot leven te brengen. Daarom zijn zij een samenwerking aangegaan met Michelin-sterren chef Daniel Boulud, om de culinaire regisseur van Spyce te worden. Momenteel heeft Spyce slechts één locatie. Je moet dus nu nog naar Boston komen om de gerechten uit de robotkeuken te proberen!

 

Benieuwd naar de andere concepten? Bekijk onderstaand onze trend film met vijf inspirerende signalen van het afgelopen jaar!

 

 

Wilt u meer informatie ontvangen over F&B Trendwatching? Neem dan contact met ons op!

Nieuwsgierig wat we voor jou kunnen betekenen?